|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Az élet - és ami helyette van
|
Réz András, Réz András online 2002. március
„Az
emberiség története az információért folytatott harc története” –
mondta a hatvanas-hetvenes évek fordulóján Jurij Lotman
kultúrtörténész. Érdekes, mostanság inkább a médiáért folytatott
harcról szoktak tudósítani.
A marslakók eljövetele Talán
1938-ban kellene kezdeni az egész történetet. Orson Welles rádiójátékot
rendezett Világok háborúja címen. Nem szükséges részletezni, mindenki
tudja, hogy ez volt az a műsor, amely pánikot váltott ki Amerikában, és
rádióhallgatók ezrei menekültek fejvesztve a feltételezett idegenek
elől. Hirtelenjében társadalomtudósok százai ugrottak rá a médiára,
megvizsgálandó, meddig terjed annak a hatalma. Mert hát bitang egy
ereje lehet neki, ha amúgy békés, tohonya polgárokat is képes
kirángatni otthonukból. A lelkes szociológusok és szociálpszichológusok
belevetették magukat a kutatásba, és hamarosan előálltak a megnyugtató
válasszal: attól, hogy a rádió arra biztat, ugorjunk a kútba, még nem
ugrunk bele.
A lelkes szociológusok és szociálpszichológusok
belevetették magukat a kutatásba, és hamarosan előálltak a megnyugtató
válasszal: attól, hogy a rádió arra biztat, ugorjunk a kútba, még nem
ugrunk bele.
Akkor ugyanis még abból indultak ki, hogy bármilyen
trükkös álvalóságot teremtsen is a média, létezik egy igazi,
kézzelfogható valóság, tele hús-vér emberekkel, és ha nagy lesz a
bonyodalom a lelkekben, az emberek majd tanácsot kérnek a hangadóiktól.
Hangadó – opinion leader – pedig bárki lehetett a környéken, a
munkahelyen, gyülekezetben, kocsmában, akiről azt feltételezték, hogy a
többieknél jártasabb a világ bizonyos dolgaiban. (Rejtő Jenőnél
Csodálatos Nalaya is azért lett a Tonga-szigetek uralkodója, mert
világjárt ember volt. Fűtőként szolgált egy hajón.) Egy lökött
hangjátéktól, persze, megrendülhet a bizonyosságunk, különösen, ha a
műsor dokumentumnak álcázza magát, de nincs nagy baj, mert a
közösségben csak lesz valaki, aki eligazít bennünket a különösen
elvetemült alienek ügyében.
Nem hiszünk a szemünknek Aztán
a hatvanas évekre alapvetően megváltozik a világ. Még nálunk is. A
rádió – áldassék a szent tranzisztor! – hordozhatóvá válik, ugyanakkor
kezd szép csöndesen a háttérbe szorulni a televízió mögött. Kezdetben
azért még inkább hiszünk a fülünknek, mint a szemünknek. A magyar néző
a meccseket a tévében nézi, a rádióban hallgatja. Egyszerre. A
mérkőzéseket a tévében kommentáló Vitray helyett azonban inkább a No 1.
szpíkert, Szepesit hallgatják. Az a meccs, amelyről ő beszámol,
valahogy izgalmasabb, mint az, amely a képernyőn látható. Aztán a tévé
észrevétlenül az első helyre lép. Az egycsatornás – hétfőn adásszünet!
– honi televíziózás elkezdi szinkronizálni az életünket. Este
elnéptelenednek az utcák, és a divatos nájlonfüggönyök mögött kékesen
villózik Robin Hood, Tell Vilmos, a Luxemburg grófja („Szívem szevet”)
vagy valamelyik műkorcsolya-világbajnokság.
Ebben az időszakban
a televíziónak van valamiféle sajátos kulturális összehangoló szerepe.
Ami a televízióban megy, az közbeszéd tárgya lesz, és mindenki ehhez
kapcsolódva fejti ki nézeteit, mutatja meg a maga értékrendjét. A
csökött nyilvánosság közepette egy percre sem veszítjük józan kritikai
érzékünket. A politikai üzenetek simán peregnek le rólunk. Az esténként
kötelezően bebiccentő „felavatták”, „átadták”, „köszöntötte”, „éljen és
virágozzék” tartós elváltozást nem okozva fut át rajtunk. Szemészhez
és/vagy fülészhez kellene járnunk, mert nem azt látjuk, amit hallunk,
és nem azt halljuk, amit látunk. Elegendő ugyanis kimenni az utcára,
hogy a laposka manipulációk semmivé váljanak.
Add az idődet! A
televíziózás általánossá válása, az adásidő hosszabbodása, a „fél”
csatorna beindulása az adásszüneti nap felszámolásával együtt új
helyzetet teremt. Egyre többet ülünk a készülék előtt. És tökéletesen
mindegy, mit adnak éppen, a lényeg az, hogy amíg a tévét nézzük, ott
vagyunk, és nem másutt. A hírműsorok, sorozatok, majd szappanoperák
észrevétlenül teleírják a filofaxunkat (elnézést, akkor még
határidő-naplónak hívják). Egyszerre csak azon vesszük észre magunkat,
hogy minden esténk foglalt. Hamarosan rárakódik erre a képződményre a
műholdvevővel vagy mikrolavórral fogható csatornák sokasága, és lassan
kezdjük magunkat úgy érezni, mint a kocsmáros a Miért éppen Alaszka?
című sorozatban („Minden nap a japán himnuszra ébredünk”). És megéljük
a sokcsatornás televíziózás nagy drámáját: egyszerre nem lehet minden
csatornát nézni. Kétségbeesetten kapcsolgatunk, nehogy lemaradjunk a
történelem megismételhetetlen pillanatairól. Ezek néha be is jönnek.
Ezt nevezzük rendszerváltásnak. Fotel-forradalom, amelyet az emberek
többsége a tévé előtt ülve él meg.
Egy-másfél éven át a képernyő
valóban a történelem hírvivője. Aztán az első szabad választás két
fordulója között vált a kép és vált a hang. Modern, többpárti
demokráciához méltóan a hatalomipar nekilát maga alá gyűrni a médiát. A
pártok kétségbeesetten csimpaszkodnak a televízióra. Sejtik, vagy talán
már tudják is, hogy előbb-utóbb médiapárttá alakulnak át, s létezésüket
csak a média hitelesítheti.
Te csak szórakozz, boldog nép! A
közélettől forrongó honi televíziózás lassacskán lehiggad. A harapós
valóságok helyett visszatérnek – szoperák, szórakoztató magazinok,
kvízsók és nosztalgiaműsorok formájában – a selymes nem-valóságok. A
hatalomipari reklám és propaganda a direkt befolyásolási kísérletek
helyett inkább a tematizálást választja. A képernyőre
viszszasettenkednek a létezett szocializmus „felavatta”,
„meglátogatta”, „átadta” típusú hírei, a politikai marketingesek pedig
azt tervezgetik, hogyan lehetne becsempészni a hatalom játékosait egy
vetélkedőbe, hétvégi elegyesbe, főző- vagy kívánságműsorba, hogy a
szappanoperákról már ne is beszéljünk. Mi pedig csak mulatunk világos
virradatig. Különösen miután elindulnak a hazai kereskedelmi
televíziók. Kezdetben még ők is az állami tévé hagyományait követik,
aztán egyre merészebben szakadnak el ettől a nehézkes, komolykodó
világtól, hogy igazi bulvártévék legyenek, telis-tele amerikai, majd
latin szoperával, talk-, kvíz- majd reality show-val, big brotherrel. A
televízió mind több és több időnkre tart igényt. A valóság helyébe
pedig botrányos, hátborzongató és/vagy kacagtató álvalóságok lépnek. A
licencműsorok szinte meg sem melegedhetnek, máris váltja őket a
következő. Zsibbatag sztárvendégek rotálnak az összes csatornán. És
ennek megfelelően virágzik a posztmodern értelmiségi médiakritika.
Jönnek az erkölcsvédők, aztán a tiltakozók, akik a megszólíttatás jogán
látják el újabb munícióval a televíziót. És egyre többen kérdik, mit
tesz gyermekeinkkel, velünk a tévé.
Mit tesz velünk a tévé? Hol
van már az az idő, amikor testhezálló, méretre szabott, hús-vér
hangadók segítettek ki bennünket zavarunkból! A televízió most már
önmagát magyarázza. Különösebben amúgy nem tartunk tőle. Rábeszélő
gépnek nem vált be. A tévé hatására semmi olyat nem követünk el, amit
egyébként sem tennénk. Rászoktató gépnek viszont bevált. Hiszen a
valósággal való kapcsolataink nagyrészt a képernyő által közvetítettek.
S bár egyáltalán nem biztos, hogy szeretjük ezt a másodlagos valóságot,
valamilyen mértékben mégis elfogadjuk, hogy a világ már csak ilyen.
Ingerküszöbünk emelkedik, gyomrunk hullámzása enyhül, fejünket nem
kapjuk fel reggeli pornóműsorokra, délutáni vérfürdőkre és ágáló
politikusokra. Megszoktuk. A gigászi időevő már a közösséget sem
szinkronizálja, hiszen figyelmünk több csatorna között oszlik meg, s a
Jóbarátok, illetve a Barátok közt nézői például sohasem érthetik meg
egymást. Jelentéktelenné töppedtek a tévében elhangzó szavak: a
jelenlét a fontos. De azért tekintsünk bizakodva a jövőbe. A mai
televízió igazi össznépi interaktív médium. Bármikor bekerülhetünk
játékosként, nézőként, szurkolóként vagy akár az utca embereként is.
Kis szerencsével miénk lehet az a bizonyos Andy Warhol féle 15 perc
(vagy másodperc) hírnév, amikor kiintegethetünk szeretteinknek, vagy
legalábbis felénk fordul a kamera, amikor a tapsrendező beint: szűnni
nem akaró taps!
Réz András Az élet – és ami helyette van, Réz András online 2002. március
|
|
|